A 3D nyomtatás jelene és kihívásai

A 3D nyomtatás a 2010-es évek elején robbant be végérvényesen a köztudatba. Azóta látványos sanghaji épületektől kezdve az Adidas-futócipőig bezárólag szinte mindent printeltek már. Sőt, kiskacsát és kiscicát mentettek meg a technológiával, miközben a hangsúly fokozatosan a gyártóiparra és a fémnyomtatásra tevődött át.

2011-ben a dél-angol Southampton Egyetem mérnökei mindössze hét nap alatt és csupán 5 ezer fontból sikerrel megtervezték és letesztelték a világ első nyomtatott, ember nélküli légi flottáját. A Kor Ecologic és a Stratasys ugyanebben az évben elkészítette a világ első printelt autóját, az Urbee-t, aminek még a szélvédőjét is nyomtatták.

Mindeközben a flamand Materialise 14 karátos aranyat és ezüstöt kínál nyomtatásra, amellyel jelentősen csökkentek az ékszerek előállítási költségei, az ékszerészek lehetőségei pedig jelentősen kibővültek. 2012-ben egy 83 éves betegen 3D nyomtatott állkapocs-protézissel segítettek.

A kiragadott példák kiválóan rávilágítanak arra, mekkora diadalútnak indult a 3D nyomtatás (3D Printing, 3DP) az évtized elején.

Egy technológia térhódításához három feltétel teljesülése szükséges. Egyrészt nyilvánvalóan „késznek” kell lennie, azaz az áttöréshez már nem szükségesek további fejlesztések. Másrészt kritikusan fontos a társadalmi elfogadottság is. Végül pedig az újító-szellem, az addigiakhoz képest gyökeres változás lehetősége az utolsó szempont.

A cikk folytatása